ریاضیات

در هر چیز از جمله یک نظریه ریاضی زیبایی را میتوان درک کرد اما نمی توان توضیح داد.

ریاضیات

در هر چیز از جمله یک نظریه ریاضی زیبایی را میتوان درک کرد اما نمی توان توضیح داد.

آدم های بزرگ

آدم های بزرگ در باره ایده ها سخن می گویند

                 آدم های متوسط در باره چیزها سخن می گویند

                آدم های کوچک پشت سر دیگران سخن می گویند

                    آدم های بزرگ درد دیگران را دارند

                    آدم های متوسط درد خودشان را دارند

                  آدم های کوچک بی دردند

                  آدم های بزرگ عظمت دیگران را می بینند

               آدم های متوسط به دنبال عظمت خود هستند

            آدم های کوچک عظمت خود را در تحقیر دیگران می بینند

                    آدم های بزرگ به دنبال کسب حکمت هستند

               آدم های متوسط به دنبال کسب دانش هستند

                آدم های کوچک به دنبال کسب سواد هستند

            آدم های بزرگ به دنبال طرح پرسش های بی پاسخ هستند

           آدم های متوسط پرسش هائی می پرسند که پاسخ دارد

            آدم های کوچک می پندارند پاسخ همه پرسش ها را می دانند

               آدم های بزرگ به دنبال خلق مسئله هستند

             آدم های متوسط به دنبال حل مسئله هستند

                  آدم های کوچک مسئله ندارند

                   آدم های بزرگ سکوت را برای سخن گفتن برمی گزینند

             آدم های متوسط گاه سکوت را بر سخن گفتن ترجیح می دهند

           آدم های کوچک با سخن گفتن بسیار، فرصت سکوت را از خود می گیرند

                بنظر شما بمانیم تا کاری کنیم، یا این که کاری کنیم تا بمانیم...

                    بمیریم تا زنده بمانیم یا زنده بمانیم تا بمیریم

نمونه سوال کلاس سوم

حاصل عبارت به صورت عدد تواندار مساوی است با:

الف:  

ب: 42

ج: 132

د: 127

 

2. جذر عدد 75/0 تا دو رقم اعشار مساوی است با:

الف:   87/0

ب:  85/0

ج:  86/0

د:  6/8

 

 

3. صورت دیگر مجموعه {3- و2- و...و4 و 5 }=A کدام گزینه است؟

الف:

ب:

ج:

د:

 

4. حاصل عبارت مساوی است با:

الف:

ب:

ج: 4

د: 1

 

5. اگر باشد مختصات بردار چقدر است؟

الف:

ب:

ج:

د: 

 

6. مختصات X در معادله چقدر است؟

الف:

ب:

ج:

د:

 

7. حاصل عبارت جبری مساوی کدام گزینه است؟

الف:

ب:

ج:

د:

 

8. مقدار عددی عبارت جبری را به ازای 2=a و 1-=b مساوی است با:

الف: 5-

ب: 5+

ج: 7-

د: 7+

 

9. اندازه هر زاویه داخلی یک پنج ضلعی منتظم چند درجه است؟

الف:  °120

ب:   °108

ج:  °135

د:  °540

 

10. در شکل مقابل اندازه زاویه چند درجه است؟

الف: °140

ب:   °100

ج:  °110

د:   °220

 

11. نقطه ی O مرکز دایره است با توجه به شکل اندازه زاویه A چند درجه است؟

الف: °120

ب: °90

ج: °60

د: °30

 

12. حاصل عبارت می شود:

الف:

ب:

ج:

د:

 

13. در شکل مقابل اندازه b چقدر است؟

الف: 4

ب:  7

ج:  8

د:  13

 

14. اگر m یک عدد مثبت باشد، کدام یک از موارد زیر مساوی m+m+m+m است:

الف:  4+m

ب:  m۴

ج:  4m

د:

 

15. ساده شده عبارت می شود:

الف: 1

ب: 2+X

ج: 5+X

د: نمی توان ساده کرد

 

16. اگر 1-a=b باشد. حاصل عبارت می شود:

الف:

ب:

ج:

د: 1-

 

17. مقدار X در معادله می شود:

الف: 4

ب: 3

ج: 5

د: 9

 

18. اگر c, b, a اعداد طبیعی باشند، کدام یک از گزاره های زیر درست است؟

الف: b×a+c=b(a+c)i

ب:  a-b=b-a

ج:  a(b+c)=a(c+b)i

د:  a+b-c=a-b+c

 

19. اگر 4 برابر عددی 48 باشد آن عدد چقدر است؟

الف: 16

ب: 12

ج: 8

د: 4

 

20. اگر دو زاویه با اندازه های مکمل یکدیگر باشند، اندازه هر کدام چند درجه      می شود؟

الف:  °60 و °120

ب:   °70 و °110

ج:   °80 و °100

د:   °80 و °90

تاریخ ریاضیات

تاریخ را معمولا غربیها نوشته اند، و تا آنجا که توانسته اند آن را به نفع خود مصادره کرده اند. بنابراین نمی توان انتظار داشت نوادگان اروپائیانی که سیاهان آفریقا را در حد یک حیوان پائین آورده و آنها را به بردگی کشانده اند، آنها را انسانهائی با سوابق کهن تاریخی و علمی معرفی نمایندالبته این کلام مصداق کلی ندارد، و فقط اشاره به جریان حاکم در تاریخنگاری غربیها دارداگر به تاریخ آفریقا نگاه کنیم،

  • قدیمیترین شئ ریاضی از 35000 سال پیش از میلاد در سوازیلند کشف شده.
  • قدیمیترین مثال حساب از 6000 سال پیش از میلاد در زئیر کشف شده.
  • هرم عظیم گیزا که یک شاهکار مهندسی است، حوالی سال 2650 پیش از میلاد درمصر ساخته شده.
  • پاپیروس مصری 4000 ساله معروف به مسکو، حاوی مطالبی از هندسه است.


لازم به اشاره است که، یونانیان نیز مبانی ریاضی را از بابلیان به ارث برده‌اند.

 

ریاضیات مدون در حدود 2000 سال قبل از میلاد مسیح ، توسط بابلیان بوجود آمد . در آن زمان بابلیان نتایج جبر مقدماتی را یکجا جمع کردنداما ریاضیات به مفهوم واقعی و امروزی آن ، در سرزمین یونان و در قرنهای 4 و 5 قبل از میلاد ایجاد شدبه تدریج توسعه یافت، اوج رشد آن در قرن 17 با بوجود آمدن هندسه تحلیلی و حساب دیفرانسیل و انتگرال بود. اما در قرن 19 تجدید نظر کلی و پیشرفتهای فراوان در این علم بوجود آمد

یک نکته از تاریخ ریاضیات

مفهوم عدد های منفی بوسیله هندی ها پدید آمد آنها عدد منفی را ، یعنی عددی که کمتر از صفر بود «وام یا قرض» و مقدار مثبت را «دارایی» می نامیدند.

 

ادامه مطلب ...